Ljubljana, 1. 4. 2015
Spoštovani gospa ministrica.
Slovenska arhitekturna stroka se od leta 2009, ko je državo prizadela gospodarska kriza, spopada z izjemno težko situacijo in izjemno težkimi pogoji dela. S sesutjem gradbenega sektorja, ki so ga z nerealnimi investicijami in vlaganji ter s slabimi izvedbami povzročili gradbeni lobiji in gospodarska kriza, so se za 70% zmanjšala predvsem javna arhitekturna naročila, s tem pa za več kot 70% tudi prihodki arhitektov.
Glavni problemi arhitekturne stroke so:
- Javna naročila, pri katerih je edino merilo najnižja cena.
- Nelojalna konkurenca, ki jo z najnižjo ceno povzročajo javna naročila. Zaradi nelojalne konkurence pada kakovost arhitekturnih storitev.
- Vedno daljši časovni roki izvedbe del in s tem tudi daljši plačilni roki.
- Plačilna nedisciplina ter brezplačno delo, ki ga arhitekti opravimo za javna naročila ali javne natečaje, pri katerih je zahtevana idejna rešitev.
- Parcialno spreminjanje prostorske zakonodaje glede na interese posameznih lobijev, zaradi česar je postala prostorska zakonodaja popolnoma nepregledna in neusklajena.
- Odločitev vlade leta 2012, da iz zakonodaje umakne obvezo javnih arhitekturnih natečajev, zaradi česar je naš prostor prepuščen odločitvam nestrokovnjakov, davkoplačevalski denar pa se porablja netransparentno.
Arhitekti smo izšolani reševati zapletene ali nerešljive situacije. Tudi v kriznih časih vidimo veliko priložnosti. Pa ne le zase in za svoje delo, ampak v dobrobit celotne države, našega skupnega prostora in stavbne dediščine ter naše kulturne identitete.
Ena takih priložnosti je energetska sanacija, ki jo v Sloveniji aktivno izvajamo od leta 2012. V arhitekturni stroki podpiramo energetsko sanacijo stavb, saj ima izraba obstoječih stavb v smislu trajnostne gradnje vsekakor prednost pred novogradnjo. Vendar že od leta 2012 opažamo, da se je država energetske sanacije lotila popolnoma nenačrtovano in nestrateško. Na razpisih Ministrstva za okolje in prostor je za pridobitev EU sredstev za energetsko sanacijo potrebno zadostiti zgolj tehničnim vidikom in najnižji ceni izvedbe sanacije. Tem merilom zadosti dodaten 15 cm izolacijski sloj in zaključni akrilni fasadni omet.
Arhitekturna stroka v energetsko sanacijo ni vključena, saj naša zakonodaja energetsko sanacijo uvršča med vzdrževalna dela, za katera ni potrebno pridobiti gradbenega dovoljenja in zato tudi ne projekta. Razpisi, ki jih za energetsko sanacijo pripravljajo na Ministrstvu za infrastrukturo in Ministrstvu za izobraževanje, znanost in šport, ne zahtevajo projektne dokumentacije. Še več, projektna dokumentacija v razpisih ni upravičen strošek. Za razpise je, žal, dovolj, da prijavitelj predloži splošen, za vse stavbe enak popis del, ki ga je naredil potencialni izvajalec.
Avstrija in Nemčija sta energetsko sanacijo načrtovali zelo strateško: predhodno sta analizirali stavbno dediščino, uredili sezname kakovostne stavbne dediščine, ki jo je vredno ohranjati, izobrazili arhitekturno stroko, spomeniško varstvo, upravnike stavb in izvajalce. Tako ohranjajo svojo stavbno dediščino, svojo arhitekturno kulturo in identiteto. Prav to, zaradi česar je Evropa najbolj zanimiva za svet.
Tudi v Sloveniji mora arhitekturna stroka obvezno sodelovati pri načrtovanju energetske sanacije. Popolnoma nedopustno je, da se sanacija na kakovostnih in celo spomeniško zaščitenih objektih izvaja brez prisotnosti arhitekturne stroke!
Zveza društev arhitektov Slovenije, Društvo arhitektov Ljubljana in Zbornica za arhitekturo in prostor Slovenije že od leta 2012 opozarjamo na negativne posledice nepremišljene energetske sanacije. Menimo, da mora biti vsak poseg v prostor, tudi v stavbe, strokovno načrtovan, tako tehnično kot arhitekturno, saj gre za naše skupno javno dobro. Zato mora biti v razpisih pogoj za pridobitev sredstev tudi projektna dokumentacija z rešenimi detajli, i jo pripravijo strokovnjaki arhitekti. Projektna dokumentacija je tudi za naročnika zagotovilo tako za kakovost izvedbe kot za pridobitev ustrezne ponudbe za izvedbo del.
Če bomo vse stavbe obdali zgolj z dodatnim slojem izolacije in finalnega ometa, ne oziraje se na videz objekta, bomo uniči našo raznoliko stavbno dediščino, s tem pa tudi našo kulturno identiteto. O pomenu teh objektov za našo zgodovino je spregovorila tudi razstava leta 2013 v Muzeju za arhitekturo in oblikovanje (MAO) Pod skupno streho: Moderne javne zgradbe iz zbirke MAO in drugih arhivov: »V javnih zgradbah lahko beremo bogato zgodovino arhitekturnih idej, idealov, ambicij in vizij. Obenem so neizčrpen vir za navdih, fantazije in sanje o arhitekturi prihodnosti. Kot vzorčni projekti so bile javne zgradbe pogosto priložnost za eksperiment, za uveljavljanje novih konceptualnih pristopov, konstrukcij, tehnologij in materialov. Javne zgradbe pričajo tudi o razvoju države in njenih institucij, govorijo o tem, na kakšen način ljudje živimo in delujemo kot organizirana skupnost, pričajo o bogastvu javnih storitev in skrbi za skupno dobro. Skozi arhitekturo javnih zgradb se razkriva razumevanje mesta kot kolektivno ustvarjenega življenjskega prostora, pa tudi odnos družbe do narave ...« (iz kataloga razstave, kustosi razstave: Matevž Čelik, Maja Vardjan, dr. Bogo Zupančič)
Energetska sanacija je priložnost, da naš skupni prostor in obstoječo arhitekturo celovito in ne le tehnično saniramo. Kakovostno oblikovan prostor ima poleg ohranjanja nacionalne identitete tudi visoko ekonomsko vrednost. To nenazadnje opredeljuje tudi nacionalni program za kulturo 2014–2017, sprejet kot resolucija v DZ novembra 2013.
Energetska sanacija je tudi priložnost zaposlitve za arhitekturno stroko, ki se od leta 2009 zaradi 70% zmanjšanja naročil in s tem plačil bori za preživetje. Ob tem poudarjamo, da vključevanje stroke v reševanje problematike prinaša celovite in trajnostne rešitve.
Arhitekturna stroka in širša javnost pričakujemo odgovornost vlade, ministrstev ter ostalih odgovornih (župani, ravnatelji, vodje investicij na Občinah …) do ohranjanja naše arhitekturne in s tem kulturne identitete.
Prosimo Ministrstvo za kulturo, da podpre napore arhitekturne stroke in ji pomaga v kriznih časih. Predlagamo, da Ministrstvo za kulturo v zvezi s problematiko energetske sanacije in s problematiko arhitekturne stroke organizira medresorsko usklajevanje, na katerem bi morali sodelovati:
- Ministrstvo za finance
- Ministrstvo za okolje in prostor
- Ministrstvo za infrastrukturo
- Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport
- Zbornica za arhitekturo in prostor (ZAPS)
- Zavod za kulturno dediščino Slovenije (ZVKDS)
- Strokovna skupine konservatorjev za arhitekturo 20. stoletja pri ZVKDS
- Zveza društev arhitektov Slovenije (ZDAS)
- Fakulteta za arhitekturo v Ljubljani (FA UL)
- Katedra za arhitekturo v Mariboru
- Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO)
- Docomomo Slovenija
Ohranjajmo slovensko identiteto!
Zahvaljujemo se vam za vaš odgovor in vas lepo pozdravljamo.
Maja Ivanič, predsednica DAL in ZDAS
V vednost
- Anton Peršak, državni sekretar na MK
- ddr. Verena Vidrih Perko, v. d. generalne direktorice direktorata za kulturno dediščino na MK
- Judita Krivec Dragan, MK
- Barbara Žižič, MK
- Andrej Goljar, predsednik Zbornice za arhitekturo in prostor Slovenije
- Črtomir Remec, predsednik Inženirske zbornice Slovenije
- prof. dr. Aleš Vodopivec, Fakulteta za arhitekturo Univerze v Ljubljani, član strokovne skupine konservatorjev za arhitekturo 20. stoletja pri ZVKDS